MAJOR JUDICIAL DECISIONS

Jan. — Dec., 1990

1. Constitutional and Administrative Law

a. Constitutional Law

The constitutionality of editing the broadcast of political

opinions.

Decision by the Third Petty Bench of the Supreme Court on
April 17, 1990. Case No. (o) 800 of 1990. A jokoku appeal claim-
ing damages. 44 Minshu 3-547; 1357 Hanrei Jiho 62; 736 Hanrei
Taimuzu 92.

[Reference: Constitution of Japan, Article 21, Public Office
Election Act, Articles 150(1) and 150-2.]

[Facts]

According to the Public Office Election Act, Article 150(1), any
candidate for the House of Representatives, the House of Coun-
cilors, or Prefectural Governorships may broadcast his or her own
political opinions for free on NHK (Nihon Hoso Kyokai) stations
and commercial broadcast stations. Stations must broadcast the can-
didate’s message without any change or revision.



DEVELOPMENTS IN 1990 — JUDICIAL DECISIONS 39

When Ken Togo, who ran for election to the House of Coun-
cilors in 1983 as the representative of the Zatsuminto Party, recorded
his and party’s political opinions with NHK equipment, he used
derogatory terms referring to the handicapped. After Togo’s refusal
to eliminate any portion of the message following a request from
NHK, the Ministry of Home Affairs confirmed that NHK could
legally omit those portions of his message considered to be offen-
sive by broadcasting them without sound. The plaintiffs, Togo and
the Zatsuminto Party, insisted that NHK and the Ministry had in-
fringed on their right to broadcast political opinions and demanded
that both NHK and the state pay each of them 1 million yen in
damages.

The Tokyo District Court ruled in favor of the plaintiffs in 1985
and ordered that NHK (but not the state) pay damages.

On a koso appeal by NHK, in 1986 the Tokyo High Court re-
versed the judgment of the first trial on the grounds that although
NHK appeared to have violated the law, NHK was not liable be-
cause NHK was allowed to do so as an emergency measure. The
plaintiffs then appealed to the Supreme Court.

[Opinions of the Court]

Jokoku appeal dismissed.

The eliminated portions contained vulgar and insulting expres-
sions referring to the handicapped and violated Article 150-2 of the
Public Office Election Act, which provides that any broadcasting of
political opinions which is derogatory to the dignity of others may
be prohibited. Because Article 150-2 may constitutionally prohibit
any derogatory speech in order to prevent a bad effect in the light
of the fact that a television broadcast has direct and immediate
influence upon viewers nationwide, the plaintiffs have no legally
protected interests even though their opinions were not broadcast
in their original form.

The measure taken by the defendants, NHK, is not prohibited
by the absolute ban of censorship prescribed by Article 21(2) of the
Constitution because NHK is not an administrative organ of the
state, and NHK made its own decision to eliminate the sound of the



40 WASEDA BULLETIN OF COMPARATIVE Law Vol. 11

portions of the broadcast, although NHK had asked the opinion
of the Ministry of Home Affairs on this matter.

[Comment]

This is the first case concerning the question of whether edit-
ing broadcasts of political opinions may give rise to claims for
damages in torts. Contrary to Article 150(1) of the Public Office
Election Act, NHK edited derogatory words by broadcasting those
portions without sound. The issue to be solved is, thus, whether
NHK must broadcast any words by political candidates even though
those words are derogatory to viewers. Although the conclusion of
the lower courts was the opposite, they considered this issue as the
vital one, while the Supreme Court did not deal with this issue
directly. Instead, it denied the claim for damages by resorting to
Atrticle 150-2 of the Public Office Election Act, which is legally
regarded only as a caution to candidates. As a result, the Supreme
Court approved NHK’s editing and held that no censorship was
involved.

There may be much difference of opinion on this decision. Crit-
ics argue that because political speech assumes a vital role in demo-
cratic society and elections are of particular importance to such a
system, any editing without permission by the person in question
should not be allowed. If so, NHK would have been liable for its
illegal act. In addition, although NHK is not a state organ, so long
as NHK engages in the broadcast of political opinions according
to the Public Office Election Act, editing by NHK can be equated
with censorship prohibited by Article 21(2) of the Constitution re-
gardless of the fact that NHK asked the government for advice.

Prof. KENJ1 UrRaTA
SATOosHI KOTAKE



